Silmek İstediğinize Eminmisiniz ?

Eminseniz Lütfen Evet'e Basın.

E-imza nedir?

Gönderilen bilginin yolda değişmediğini, gönderen kişiye ait olduğunu ve inkâr edilemeyeceğini garanti eder.

E-imza Nasıl Alınır?

Elektronik imza olarak bilinen e-imza, yazılı belgelerde elle atılan imza (ıslak imza) ile ayni hukuki geçerliliğe sahip olan yeni dönem teknolojisidir. E-imza, dijitalleştiğimiz ve özellikle internetin hızlı yükselişi ve sanal ortamlarda sözleşme yapma ihtiyacında günümüzün gerçegi haline geldigi bu dönemde, gönderilen bilginin yolda değişmediğini, gönderen kişiye ait olduğunu ve inkâr edilemeyeceğini garanti eder.

E-imza Nedir ve Ne İşimize Yarayacak?

Elektronik imza yukarıda da bahsettiğimiz gibi ıslak imza ile aynı hukuki geçerliliğe sahip olan, elektronik ortamdaki bir belgeye eklenerek imzalayanın kimliğini doğruluğu garanti eder. Temmuz 2004 tarihinde yürürlüğe giren 5070 sayılı Elektronik İmza kanunu ile hayatımıza giren e-imzayı ıslak imzadan ayrıştıran özellik ise tek bir çeşit imza olmayıp, harf, karakter ve sembollerden oluşan sayısal bir veridir. E-imzanın en temel özellikleri ise veri bütünlüğü, kimlik doğrulama ve onaylama ve inkâr edilmezliktir. 

E-imza ile imzalanan bir belgenin izinsiz degiştirilmesini, silinmesini veya ekleme yapılmasını önlemek için veri bütünlüğü bulunmaktadır. Bunun yanı sıra veriyi gönderenin de gerçekten o kişi olup olmadığını garanti edilebilmesi için kimlik doğrulaması özelliği ve ayrıca kişilerin elektronik ortamda yapılan işleri reddetmemesi için de onaylama (inkâr edilemezlik) özelliği bulunmaktadır. 

Elektronik İmza Nasıl Alınır?

En çok karşılaştığımız sorulardan biri ise E-imza’yı nasıl alabilirim sorusu oluyor. E-imza’nin bilgisayarınızdaki programlar ile ıslak imza gibi attığınız imzanın dijitalleşmiş versiyonu olduğunu sanmayın. E-imza almak için yetkili Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı’lara (ESHS) başvuruda bulunmanız gerekir. Elektronik Sertifika Hizmet Sağlayıcı listesine Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu web sayfasından ulaşabilirsiniz. E-imza temin etme süreci biraz zahmetli olsa da buradaki en önemli neden kimlik kontrollerinin yapılması zorunluluğundandır. Kimlik doğrulamak için kontroller adreste kurulum hizmetiyle birlikte yapılabilir veya Noter aracılığıyla da doğrulama yapmak mümkündür. Bir diğer yöntem ise hizmet sağlayıcıların ofislerinde gerçeklestirilebilir. 

E-imza’ nız hayat boyu geçerli olmamakla beraber; 1 yıl 2 yıl veya 3 yıllık olarak belli bir ücret karşılığında ESHS’ler tarafından verilmektedir.

Kurumsal ve bireysel olmak üzere, iki çesit e-İmza mevcuttur. Başvuru yaparken gerekli olan belgeler hangi çeşit e-imza alacağınıza bağlı olarak farklılık gösterir.

Bireysel e-İmza başvurularında gerekli olan belgeler;

  • Başvuru formu
  • Başvuru sahibinin nüfus cüzdanı, pasaport veya sürücü belgesi gibi geçerli resmi kimlik belgesinin aslı
  • NES (Nitelikli Elektronik Sertifika) taahhütnamesi 

Kurumsal e-İmza için gerekli belgeler;

  • Başvuru formu
  • Son 6 ay içerisinde alınmış faaliyet belgesinin aslı
  • NES (Nitelikli Elektronik Sertifika) taahhütnamesi 
  • İmza sirkülerinin fotokopisi
  • Başvuru sahibinin nüfus cüzdanı, pasaport veya sürücü belgesi gibi geçerli resmi kimlik belgesinin aslı

Elektronik İmza Nasıl Kullanılabilir?

Başvurunuzun ardından e-imzanızı kullanmaya başlayabilmek için bilgisayarınıza size e-imza ile birlikte gönderilen yazılımı kurmanız gerekmektedir. Bu program ile sertifikanıza giriş yaparak elektronik imzanızı kullanabilirsiniz.

Elektronik imzanın en aktif kullanıldığı yerler E-devlet, UYAP, E-Fatura, KEP (Kayıtlı Elektronik Posta), Elektronik arşiv ve e-Serbest Meslek Makbuzu oluşturan uygulamalardir. Tabii sadece bu alanlarda sınırlı kalmayıp, farklı kamu işlemleri kapsamında da kullanılabilmektedir.